Musikstudier, Studentberättelser

Plugga musik i Kanada? Jazz please!

- Studentberättelse från Capilano University

För dig som drömmer om att få utlopp för din estetiska ådra har Språkpunkten flertalet alternativ på spännande skolor. En av dessa är Capilano University i Norra Vancouver i Kanada. Skolans fakultet för Fine and Applied Arts ger sina studenter chans att djupdyka i en stimulerande miljö bland yrkesaktiva lärare och i små klasser inom ämnesområden som film, animation, musik, teater och visuell konst. I detta inlägg delar den svenske studenten Gustaf med sig av sina erfarenheter från studierna inom jazz på Capilano University.

Jag studerar jazz med gitarr som huvudinstrument. Jag kom hit hösten 2010, mestadels för att jag ville bort från Sverige och hade drömt om Kanada i hela mitt liv. Jag vet inte riktigt varför, men jag vet att mitt första minne av Kanada är från en hockeymatch Sverige spelade mot dom i VM 1987, där Sverige vann med 9-0. Jag tror jag blev frälst av deras uniformer, men jag är inte säker… Vit hjälm, vit-röd tröja, blå byxor och vita damasker, vill jag minnas. Så jag hade alltid Kanada med mig och ju mer jag hörde om landet, desto mer intresserad blev jag. En person som hade varit i Kanada var alltid en extra intressant person för mig.

Vancouvers glasinpackade skyline.

Jag tror musiken helt enkelt blev min väg in i landet. Jag ville plugga jazz, hade testat musikhögskolan men flytt därifrån, så det blev att jag sökte mig utomlands. Jag ramlade av en slump in på en mässa för utlandsstudier i Göteborg. Det var en herrans massa år sedan nu. Jag kom då i kontakt med Capilano University och via min fars kontakter (han jobbar på Göteborgs Universitet och kunde hitta folk att fråga) fick jag höra att Capilano hade en välansedd jazzlinje, så det blev att jag valde att flytta till Vancouver.

Skolan är krävande på det sättet att det är ett ständigt regn av uppgifter, på ett sätt som jag inte upplevde i Sverige, där utbildning tar mer hänsyn till reflektion och analyserande. Här är det mer en ”grind”, ett uthållighetstest, kan man säga. Vi har fantastiska lärare, många av dom rankas som de bästa jazzmusikerna i Kanada, ett par t o m i världen. Det är en väldigt seriös utbildning där allt från New Orleans-jazz till ”Vad i hela friden betyder egentligen post-modernism, och hur kan ett sådant koncept ens existera?” tas upp. Man får gedigen undervisning på sitt instrument och inom musikteori och historia. Väldigt många performancekurser skall man ta också, bl a ensemble, storband, improvisation, kör.

Det enda negativa med upplägget, som jag ser det är utbildningens ”electives” som man i Kanada måste ta. Inget ont i att ta icke-musikkurser. Jag har funnit ett stort intresse i konsthistoria genom dessa kurser och det kan mycket väl vara så att jag siktar på en masters inom det området senare. Men man är tvungen att ta en eller flera kurser inom specifika områden, och science/math är ett av dessa, vilket var ämnen som fick mig att ogilla skolan som liten. Men så fort denna kurs är färdig (förutsatt att jag klarar av den) så kan jag återgå till min härliga värld där matte och naturkunskap är andra människors problem, och då kommer livet bli bättre igen.

Vancouver är en fantastisk stad. Jag har bott i Lynn Valley (North Vancouver), och på tre platser i East Vancouver. Kanada är ett himla bra land att bo i, en öppen attityd som förespråkar ”live and let live” och i regel är folk mer avslappnade än hemma. Folk är mindre benägna att begå våldsbrott än i Sverige och rasism är inte ett stort problem i samhället. Jag älskar det här landet. Så enkelt är det.

Coal Harbour

Kort och gott, som student på Capilano University’s Jazz Studies Degree har jag fått möjligheten att lära mig av, diskutera med, och lyssna på några av Kanadas främsta jazzmusiker. Det har varit en helt fantastisk upplevelse, där skoldagarna spenderas på ett campus beläget i skogsmiljö i North Vancouver. Downtown Vancouver är en levande stadskärna och staden, särskilt kvällstid, är otroligt vacker. Jag rekommenderar alla som har funderingar på att ta sig hit och studera att ge Vancouver en chans. Allt från vildmarksliv till storstadshäng finns alldeles runt hörnet och människorna här är för det allra mesta väldigt öppna, glada och hjälpsamma.

/Gustaf, student på Capilano University’s Jazz Studies Degree

Tips! Bilderna i inlägget kommer från ett studiebesök i staden och på våra partnerskolor som Språkpunkten-Therése gjorde förra året. Du hittar fler av våra egna bilder på Språkpunktens Instagram 🙂

————————————————————————————————-

Har du också en dröm att studera i Kanada är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Språkpunkten. Förutom i Vancouver, representerar vi skolor i natursköna Kamloops, multikulturella Toronto och den näst största fransktalande staden efter Paris, Montreal. Här hittar du en lista på de college och universitet samt språkskolor vi kan erbjuda utbildningar på i Kanada. På vår hemsida hittar du även alla våra skolor med utbildningar inom musik

Lämna en kommentar